Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕΙΔΗΣΕΙΣ«Το άγχος των εξετάσεων αντιπροσωπεύει μία διεργασία δύο επιπέδων»

«Το άγχος των εξετάσεων αντιπροσωπεύει μία διεργασία δύο επιπέδων»

«Οι εξετάσεις συνοδεύονται πάντα από κάποιο βαθμό άγχους γιατί βιώνονται από το παιδί ως ενδεχόμενη απειλή για το σύστημα του εαυτού και την αυτοεκτίμηση του μαθητή. Ενδεχόμενη αποτυχία οδηγεί σε πλήγμα για τον εαυτό και αίσθημα ανεπάρκειας. Έτσι, σε κάθε αξιολόγηση το ενδεχόμενο αποτυχίας είναι υπαρκτό και ο φόβος αποτυχίας αποτελεί κρίσιμο παράγοντα στην τελική επίδοση. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

Αυτό που δεν είναι ευρύτερα γνωστό είναι ότι το άγχος αντιπροσωπεύει μία διεργασία δύο επιπέδων. Σε πρώτο επίπεδο, το λίγο-πολύ γνωστό, βρίσκεται φυσικά η υποκειμενική εκτίμηση του μαθητή, αν θα τα καταφέρει ή αν θα αποτύχει, με βάση την προετοιμασία, την ετοιμότητα, την προηγούμενη εμπειρία από εξετάσεις κλπ. Σε δεύτερο επίπεδο -και πολύ σημαντικό για τη διαχείρηση του άγχους- είναι η ασφάλεια ή ανασφάλεια που αισθάνεται ο μαθητής αναφορικά με τους σημαντικούς ανθρώπους γύρω του. Συγκεκριμένα, πως αναμένει ο μαθητής να αντιδράσουν αυτοί σε ενδεχόμενη αποτυχία του. Αν θα συμπαρασταθούν και θα υποστηρίξουν, ή αν, αντίθετα, θα σταθούν επικριτικά ή με κάποια απογοήτευση. Οι προσδοκίες που διατηρεί μέσα του ο μαθητής αναφορικά με τον εαυτό του αλλά και τους σημαντικούς άλλους, προσδιορίζουν τις στρατηγικές διαχείρισης του άγχους. Συνεπώς, για τη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων εξίσου σημαντική είναι η διαμόρφωση ενός διευκολυντικού και υποστηρικτικού περιβάλλοντος που θα κάνει το παιδί να αισθανθεί ασφάλεια» δήλωσε μεταξύ άλλων στην ομιλία του με θέμα ο Κωνσταντίνος Δημάτης Κλινικός Παιδοψυχολόγος, Υποψήφιος Διδάκτορας Α.Π.Θ., MSc Ψυχική Υγεία Παιδιών & ΕφήβωνMSc Κλινική Ψυχολογία, Cert Ψυχαναλυτική Παρατήρηση Βρέφους, Πιστοποιημένος Ερευνητής του Δεσμού Γονέα-Παιδιού, μιλώντας στον 3ο κύκλο των δημοτικών διαδικτυακών ενημερωτικών διαλέξεων που οργανώνει ο Δήμος Κορδελιού Ευόσμου δια της Αντιδημαρχίας Κοινωνικής Προστασίας – Δημόσιας Υγείας ΚΕΠ, ανταποκρινόμενος στο αίτημα των δημοτών.

Η διάλεξη πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 15 Μαΐου 2021 και προβλήθηκε από το κανάλι του δήμου Κορδελιού Ευόσμου στο youtube και από τη σελίδα του ενημερωτικού site NEWS.MAKEDONIAS.GR στο facebook που είναι και χορηγός επικοινωνίας του 3ου Δημοτικού Διαδικτυακού κύκλου.

Ο Δήμαρχος Κορδελιού Ευόσμου κ. Κλεάνθης Μανδαλιανός ευχήθηκε στους υποψηφίους μαθητές καλή επιτυχία και συνέστησε στους γονείς να μην μεταφέρουν στα παιδιά την δική τους έννοια και αγωνία γιατί επιφορτίζουν τα παιδιά μ’ ένα επιπλέον άγχος στο ήδη υπάρχον που είναι πολύ μεγαλύτερο και είναι το δικό τους. Τα παιδιά έχουν τα δικά τους όνειρα και δεν είναι υποχρεωμένα να κάνουν πράξη τα δικά μας όνειρα που δεν υλοποιήσαμε. Ειδικά φέτος τόνισε ο Δήμαρχος που οι συνθήκες ήταν πολύ πιεστικές για την ψυχολογία των παιδιών λόγω του εγκλεισμού της πανδημίας και της τηλεκπαίδευσης, θα πρέπει να είναι όλοι πιο προσεκτικοί . Στη συνέχεια έκανε διαχωρισμό μεταξύ του δημιουργικού άγχους που είναι πηγή έμπνευσης και του ανασταλτικού και εμμονικού άγχους που μπλοκάρει ως τροχοπέδη κάθε δημιουργική και αναπτυξιακή έκφραση των ανθρώπων και έκλεισε με το μήνυμα ότι ένα παιδί δεν είναι επιτυχημένο εάν επιτύχει στις εξετάσεις αλλά όταν καταφέρει να ισορροπήσει τις επιθυμίες του με τις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα του. Κλείνοντας ο Δήμαρχος, έστειλε – ως γιατρός- ένα μήνυμα προσοχής και διαχείρισης του άγχους προς όλους διότι ότι το άγχος είναι γενεσιουργός αιτία πολλών νοσημάτων σε όλες τις ηλικίες .

Η Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Προστασίας-Δημόσιας Υγείας- ΚΕΠ κ. Φωτεινή Πεσματζόγλου Δεβετζή, αφού ευχήθηκε σε όλους τους μαθητές -καλή επιτυχία, συνεχάρει τους αφανείς ήρωες του αγώνα – τους γονείς των μαθητών- επαίνεσε τους καθηγητές και μεταξύ άλλων τόνισε « Δεν υπάρχει οικογένεια που δεν το πέρασε κι όχι μία αλλά και δύο και τρεις φορές – όπως η δικιά μας και μάλιστα κάθε φορά, είναι σαν να είναι η πρώτη.. Γενικά οι εξετάσεις, κυρίως όμως πανελλαδικές των παιδιών μας- είναι μια μεγάλη οικογενειακή, οικονομική και βαθιά ψυχοφθόρα υπόθεση γιατί στον στίβο των πανελλαδικών δεν μπαίνει μόνο το παιδί αλλά όλη η οικογένεια, για αυτό και στην ερώτηση – πως γράφει … το παιδί; η απάντηση της Ελληνίδας μάνας είναι πάντα μα πάντα «στον πληθυντικό»… λέμε …ότι « γράφουμε» καλά. Στον πληθυντικό απαντούσα κι εγώ για τα παιδιά μου, στον πληθυντικό και η μητέρα μου για μας».

H διαδικτυακή εκδήλωση μεταδόθηκε από το κανάλι του δήμου Κορδελιού Ευόσμου στο youtube και από τη σελίδα του ενημερωτικού site NEWS.MAKEDONIAS.GR στο facebook που είναι και χορηγός επικοινωνίας της εκδήλωσης ( https://www.facebook.com/newsmakedonias


Οργάνωση -Συντονισμός- Παρουσίαση: Νίκη Στρατηλάτη Δημοσιογράφος Συγγραφέας
Από την ιστοσελίδα του δήμου Κορδελιού Ευόσμου
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ